Saturday, November 01, 2025

ဂျင်န် (Jinn)

ဂျင်န် (Jinn) များ- မမြင်ရသော ဖန်ဆင်းခံများကို ဖော်ပြသည့် ပြည့်စုံသော ဘာသာရေးနှင့် ဥပဒေရေးရာ အစီရင်ခံစာ
အပိုင်း (၁) နိဒါန်း- ဂိုင်ဘ် (Ghayb) ဒိဋ္ဌိနှင့် ဂျင်န်တို့ကို တည်ထောင်ခြင်း
ဂျင်န် (Jinn) များ (ယေဘုယျအားဖြင့် အလင်းဝင်သတ္တဝါများ သို့မဟုတ် မမြင်ရသော သတ္တဝါများ) ၏ အယူအဆသည် အစ္စလာမ်မစ် စကြဝဠာဗေဒနှင့် ယုံကြည်ချက်၏ မရှိမဖြစ်လိုအပ်သော အစိတ်အပိုင်းတစ်ခုဖြစ်သည်။ ဂျင်န်များကို ယုံကြည်ခြင်းသည် လူသားတို့၏ ပုံမှန်အာရုံခံစားမှုနယ်ပယ်ထက် ကျော်လွန်၍ တည်ရှိနေသောကြောင့် ဘုရားသခင်၏ ဗျာဒိတ်တော်သက်သက်ပေါ်တွင် အခြေခံသော ယုံကြည်ခြင်း လိုအပ်သည့် မမြင်ရသော အရာများ (ဂိုင်ဘ်-Ghayb) ကို လက်ခံခြင်းနှင့် ခွဲခြား၍မရပေ။ ကုရ်အာန်သည် ဂျင်န်တို့၏ တည်ရှိမှုကို အတည်ပြုရုံသာမက ဂျင်န်တို့၏ သဘာဝနှင့် လူသားတို့နှင့် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံမှုကို အခန်းတစ်ခန်းလုံး (ဆူရာဟ် အလ်-ဂျင်န်) သီးသန့်ဖော်ပြထားပြီး ၎င်းတို့၏ လက်တွေ့တည်ရှိမှုကို ဖော်ပြထားသော စကြာဝဠာအတွင်းမှ အစစ်အမှန် ဖန်ဆင်းခံအဖြစ် ထူထောင်ထားသည်။ [1]
ဘာသာရေးဆိုင်ရာ ဆွေးနွေးမှုများတွင် ဂျင်န်များကို အသိဉာဏ်ရှိပြီး ကိုယ်ကျင့်တရားအရ တာဝန်ခံရသော အခြားဖန်ဆင်းခံအုပ်စုကြီး နှစ်မျိုးဖြစ်သည့် ကောင်းကင်တမန်များနှင့် လူသားများနှင့်အတူ တန်းတူထားသည်။ ကောင်းကင်တမန်များကို အလင်းမှ ဖန်ဆင်းထားကြောင်း တစ်သမတ်တည်း ဖော်ပြထားသည်။ [2] လူသားများကို "ရွှံ့" သို့မဟုတ် "မြေမှုန့်" မှ ဖန်ဆင်းထားသည်။ [3] သို့သော် ဂျင်န်များကို ထူးခြားသော မီးကဲ့သို့သော မူလအစမှ ဖန်ဆင်းထားပြီး၊ စကြာဝဠာအတွင်း ၎င်းတို့၏ ထူးခြားသော သဘာဝနှင့် အခန်းကဏ္ဍကို အလေးပေးဖော်ပြသည်။
အပိုင်း (၂) ဂျင်န်တို့၏ သတ္တဗေဒနှင့် သဘာဝ- ဖန်ဆင်းခြင်း၊ ရည်ရွယ်ချက်နှင့် တာဝန်ခံမှု
က. ဂျင်န်တို့၏ မူလအစ- မာရိဂျင် မင်နာရ် (Mārijin min Nār)
အစ္စလာမ်၏ အခြေခံကျမ်းများသည် ဂျင်န်များကို ဖန်ဆင်းခဲ့သည့် အရာဝတ္ထုကို အသေးစိတ် ဖော်ပြထားသည်။ ကုရ်အာန်တွင် ဂျင်န်များကို "မီးခိုးမထွက်သော မီးလျှံ" သို့မဟုတ် "မီးခိုးကင်းသော မီး" (မာရိဂျင် မင်နာရ်) မှ ဖန်ဆင်းထားသည်ဟု သတ်မှတ်ထားသည်။ [4] ဤဖော်ပြချက်သည် ၎င်းတို့ကို ကောင်းကင်တမန်များ (အလင်း) နှင့် လူသားများ (မြေ/ရွှံ့) မှ ဖန်ဆင်းခြင်းနှင့် သိသိသာသာ ကွဲပြားစေသည်။ [2, 3]
"သန့်စင်သော၊ အငွေ့ပျံနိုင်သော မီးလျှံ သို့မဟုတ် မီးရောစပ်မှု" ကို မကြာခဏဆိုသလို ဖော်ပြလေ့ရှိသည့် ဤမီးကဲ့သို့သော မူလအစ၏ သဘာဝသည် ဂျင်န်တို့၏ လောကီထက်သာသော စွမ်းရည်များနှင့် တိုက်ရိုက်ဆက်စပ်နေသည်။ မီးသည် လျင်မြန်ခြင်း၊ ပျံ့နှံ့နိုင်ခြင်းနှင့် လျင်မြန်စွာ ပြောင်းလဲနိုင်ခြင်းတို့ကြောင့် မမြင်နိုင်ခြင်း၊ အသွင်ပြောင်းနိုင်စွမ်းရှိခြင်းနှင့် မကြာခဏဆိုသလို နတ်ဆိုးများကဲ့သို့ လေထဲသို့ တက်နိုင်ခြင်း စသည့် ၎င်းတို့၏ ထူးခြားသော စွမ်းရည်များကို ရှင်းပြသည့် အကြောင်းရင်းခံ ဆက်စပ်မှုအဖြစ် ဆောင်ရွက်သည်။ [3] ဖန်ဆင်းခံ အရာဝတ္ထုနှင့် တည်ရှိမှု ပုံစံကြားရှိ ဤဆက်ဆံရေးသည် ဂျင်န်တို့၏ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ကမ္ဘာနှင့် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံမှုကို နားလည်ရာတွင် အရေးပါသော အစိတ်အပိုင်းတစ်ခုဖြစ်သည်။
ခ. ဘုရားသခင်၏ ရည်ရွယ်ချက်နှင့် ကိုယ်ကျင့်တရားဆိုင်ရာ ကိုယ်ပိုင်အုပ်ချုပ်ခွင့်
၎င်းတို့၏ ထူးခြားသော ရုပ်ဝတ္ထုမူလအစနှင့် စွမ်းရည်များရှိသော်လည်း ဂျင်န်များသည် ကိုယ်ကျင့်တရားဆိုင်ရာ တာဝန်နှင့် နောက်ဆုံးတရားစီရင်ခြင်းဆိုင်ရာ ကံကြမ္မာနှင့်ပတ်သက်၍ လူသားများနှင့် အခြေခံအားဖြင့် ဆင်တူသော အနေအထားကို ရယူထားသည်။ ဂျင်န်နှင့် လူသားနှစ်ရပ်လုံးကို ဖန်ဆင်းရခြင်း၏ အဓိကရည်ရွယ်ချက်မှာ အတိအကျတူညီသည်- တစ်ဆူတည်းသော အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ကို ကိုးကွယ်ခြင်းနှင့် ဝတ်ပြုခြင်းပင်ဖြစ်သည်။ [2] ကျမ်းပိုဒ်က အတည်ပြုသည်- "ဂျင်န်နှင့် လူသားတို့ကို ငါ့အား ဝတ်ပြုကိုးကွယ်ရန်မှတစ်ပါး အခြားမဖန်ဆင်းခဲ့။" [2]
အရေးကြီးသည်မှာ ဂျင်န်များတွင် လွတ်လပ်သော ဆန္ဒရှိသည်။ ကိုယ်ကျင့်တရားဆိုင်ရာ ရွေးချယ်မှုအတွက် ဤစွမ်းရည်သည် ၎င်းတို့သည် လူသားများကဲ့သို့ တာဝန်ခံမှုနှင့် ဘုရားသခင်၏ တရားစီရင်ခြင်းကို ခံရမည်ဟု ဆိုလိုသည်။ [3] ဂျင်န်များသည် ၎င်းတို့ကိုယ်တိုင်ထဲမှ ဘုရားသခင်၏ တမန်တော်များကို လမ်းညွှန်ရန် လက်ခံရရှိသည်။ [2] တရားစီရင်ရာနေ့တွင် ဂျင်န်နှင့် လူသားနှစ်ရပ်လုံးကို စုရုံးစေမည်ဖြစ်ပြီး ၎င်းတို့၏ နောက်ဆုံးခရီးကို ဆုံးဖြတ်မည်ဖြစ်သည်။ ဘုရားသခင်၏ အမိန့်တော် အပြည့်အဝ ပြည့်စုံခြင်းမှာ ငရဲကို ဂျင်န်နှင့် လူသားနှစ်ရပ်လုံးဖြင့် ပြည့်စေမည်ဟု ဖော်ပြထားသည်။ [5] ဤမျှဝေထားသော ရည်ရွယ်ချက်နှင့် တာဝန်ခံမှုသည် ဂျင်န်များသည် ရိုးရှင်းသော ဒြပ်စင် သို့မဟုတ် ကိုယ်ကျင့်တရားကင်းမဲ့သော ဝိညာဉ်များသာဖြစ်သည်ဟူသော အကြံပြုချက်ကို ငြင်းပယ်သည်; ၎င်းတို့သည် ယုံကြည်ခြင်းနှင့် သစ္စာဖောက်ခြင်းတို့အတွက် ကိုယ်ကျင့်တရားအရ တာဝန်ရှိသော သတ္တဝါများဖြစ်သည်။
ဂ. အမျိုးအစားခွဲခြားခြင်းနှင့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ပုံသဏ္ဌာန်များ
ဂျင်န်တို့၏ တည်ရှိမှုသည် တစ်သားတည်း မဟုတ်ပေ။ ၎င်းတို့ကို ၎င်းတို့၏ ပုံသဏ္ဌာန်များ၊ နေထိုင်ရာများနှင့် လူသားများအပေါ် ရန်လိုမှုအဆင့်အပေါ် အခြေခံ၍ အမျိုးအစား ခွဲခြားထားသည်။ တမန်တော် မိုဟာမက် (အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်၏ ငြိမ်းချမ်းမှုနှင့် ကောင်းချီးမင်္ဂလာများ သက်ရောက်ပါစေ) သည် စစ်မှန်သော ပြောဆိုချက်တစ်ခုတွင် ၎င်းတို့၏ တည်ရှိမှုပုံစံများကို အသေးစိတ်ဖော်ပြထားသော ခွဲခြားမှုတစ်ခုကို ပေးခဲ့သည်။
ပရောဖက်ပြု ထုံးတမ်းစဉ်လာများက ဂျင်န်များသည် ယေဘူယျအားဖြင့် အမျိုးအစား (၃) မျိုး သို့မဟုတ် ပုံစံများဖြင့် ထင်ရှားကြောင်း သတ်မှတ်ထားသည် [6]:
တိရစ္ဆာန်ပုံစံများ- ပုံစံတစ်မျိုးမှာ ခွေးနှင့် မြွေများကဲ့သို့သော ဘုံတိရစ္ဆာန်များနှင့် ဆင်တူသည့် ပုံသဏ္ဌာန်များဖြစ်သည်။ ဤထင်ရှားမှုသည် ၎င်းတို့၏ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ အသွင်ပြောင်းလဲနိုင်စွမ်းကို အလေးပေးဖော်ပြသည်။ [6]
လေထဲမှ ပုံစံများ- ဒုတိယအမျိုးအစားသည် လေထဲတွင် ပျံသန်းသောသူများ ပါဝင်သည်။ [6]
ယာယီပုံစံများ- တတိယပုံစံတွင် ဝင်လာပြီး ထွက်သွားသော သို့မဟုတ် ယာယီနှင့် ပြောင်းရွှေ့နေထိုင်သောသူများ ပါဝင်ပြီး ယာယီအားဖြင့် နေအိမ်များတွင် နေထိုင်နိုင် သို့မဟုတ် ထွက်ခွာနိုင်သည့် အရာများကို အကြံပြုသည်။ [6]
ထို့အပြင်၊ ပညာရှင်များအကြား ဘာသာစကားဆိုင်ရာနှင့် အကြောင်းအရာဆိုင်ရာ အသုံးပြုမှုသည် လူသားများနှင့် ၎င်းတို့၏ အပြန်အလှန်ဆက်ဆံမှုအပေါ် အခြေခံ၍ အမျိုးအစားခွဲခြားမှု စနစ်တစ်ခုကို ပံ့ပိုးပေးသည် [7]:
ဂျင်နီ (Jinni)- ဂျင်န်တစ်ဦးအတွက် ယေဘုယျဝေါဟာရဖြစ်ပြီး ၎င်းတို့ကို သီးခြားမျိုးစိတ်အဖြစ် သီးသန့်ရည်ညွှန်းသည့်အခါ အသုံးပြုသည်။
အာမာရ် (Aamar)- လူသားများအကြား အထူးနေထိုင်သော ဂျင်န်များဖြစ်ပြီး မကြာခဏဆိုသလို အိမ်တွင်း ဂျင်န်များအဖြစ် ရည်ညွှန်းသည်။
အာရ်ဝါဟ် (Arwaah)- လူငယ်များကို တက်ကြွစွာ ရန်လိုသော ဂျင်န်များ။
ရှိုင်တွန် (Shayṭān) (အများကိန်း- ရှိုင်ယာတွင်း-Shayāṭīn)- လူသားများကို တက်ကြွစွာ ရန်လိုပြီး သွေးဆောင်ဖြားယောင်းသော မကောင်းဆိုးဝါးများ။ [7]
အောက်ပါဇယားသည် ဂျင်န်၏ အခြေခံကျသော သတ္တဗေဒဆိုင်ရာ အချက်အလက်များကို အကျဉ်းချုပ်ဖော်ပြသည်။
ဇယား (၁): ဂျင်န် သတ္တဗေဒအတွက် ကုရ်အာန်နှင့် ဟဒီးဆ် ကျမ်းကိုးများ
ဂျင်န်၏ အသွင်အပြင်
မူလရင်းမြစ်ကိုးကားချက်
အဓိက ဘာသာရေးဆိုင်ရာ ထိုးထွင်းသိမြင်မှု
ဖန်ဆင်းခြင်း
ကုရ်အာန် ၅၅:၁၅; ဆွဟ်ဟီးဟ် မွတ်စလင်မ်
မီးခိုးကင်းသော မီးမှ ဖန်ဆင်းသည်၊ လူသားများ (ရွှံ့) နှင့် ကောင်းကင်တမန်များ (အလင်း) မှ ကွဲပြားသည်။
ရည်ရွယ်ချက်
ကုရ်အာန် ၅၁:၅၆
အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ကို ဝတ်ပြုကိုးကွယ်ရန်အတွက်သာ ဖန်ဆင်းသည်၊ လွတ်လပ်သောဆန္ဒနှင့် တာဝန်ခံမှုရှိသည်။
ပုံစံများ/အမျိုးအစားများ
ဆွဟ်ဟီးဟ် အိဗ်နု ဟိဘ္ဗာန် ၆၁၅၆
ပုံစံအမျိုးမျိုးဖြင့် တည်ရှိသည်- တိရစ္ဆာန်များ (ခွေး/မြွေများ)၊ ပျံသန်းသော အရာများနှင့် ယာယီအရာများ။
ခွဲခြားသတ်မှတ်ခြင်း
အိဗ်နု အဗ်ဒူ ဘရ် (ဘာသာဗေဒ ပညာရှင်များ)
အနီးနားရှိမှု (အာမာရ်) နှင့် ဆိုးသွမ်းမှု (ရှိုင်တွန်) အရ ကွဲပြားသည်။

ဃ. ဂျင်န်၊ ရှိုင်တွန် (Shayṭān) နှင့် အိဗ်လီးစ် (Iblis) တို့အကြား ကွဲပြားမှု
ဝိညာဉ်ရေးရာ သတ္တဝါများ၏ အဆင့်ဆင့်ဖွဲ့စည်းပုံကို နားလည်ခြင်းသည် အစ္စလာမ်မစ် ဘာသာရေးအတွက် အရေးကြီးသည်။ ဂျင်န်၊ ရှိုင်တွန် (မကောင်းဆိုးဝါး) နှင့် အိဗ်လီးစ် ဟူသော ဝေါဟာရများသည် ဆက်စပ်နေသော်လည်း အဓိပ္ပာယ်တူ မဟုတ်ပေ။
ရှိုင်တွန် ဟူသော ဝေါဟာရသည် ဂျင်န် သို့မဟုတ် လူသားမျိုးနွယ်မှဖြစ်စေ၊ သွေးဆောင်သူ၊ လှည့်ဖြားသူ သို့မဟုတ် မကောင်းဆိုးဝါးအဖြစ် လုပ်ဆောင်သော မည်သည့်အရာကိုမဆို ယေဘူယျ သတ်မှတ်ချက်ဖြစ်သည်။ [8] ဗျာဒိတ်တော်က အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်သည် "လူသားနှင့် ဂျင်န်တို့၏ မကောင်းဆိုးဝါးများကို တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး လှည့်ဖြားခြင်းဖြင့် တန်ဆာဆင်ထားသော စကားဖြင့် သွေးဆောင်ရန်" ခန့်အပ်ထားကြောင်း ထင်ရှားစွာ ဖော်ပြသည်။ [8] ဤခွဲခြားမှုသည် ရှိုင်တွန် သည် သီးခြားမျိုးစိတ်မဟုတ်ဘဲ လှည့်ဖြားမှုနှင့် မကောင်းမှု လွှမ်းမိုးမှုကို အသုံးပြုသောသူများအတွက် အသုံးပြုသည့် လုပ်ဆောင်ချက် အခန်းကဏ္ဍတစ်ခုဖြစ်ကြောင်း သက်သေပြသည်။
အိဗ်လီးစ် သည် ဂျင်န်မျိုးစိတ်အတွင်းမှ သီးခြားပုဂ္ဂိုလ်တစ်ဦးဖြစ်သည်။ [8] သူသည် ဖန်ဆင်းခြင်းတွင် မနာခံမှု၏ ပထမဆုံးနှင့် အထင်ရှားဆုံး ပုဂ္ဂိုလ်ဖြစ်သည့် ထူးခြားသောဂုဏ်ပုဒ်ကို ရရှိထားသည်။ အိဗ်လီးစ် သည် အာဒမ်အား ဦးညွှတ်ရန် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်၏ အမိန့်ကို ငြင်းဆန်ခဲ့ပြီး နောက်ပိုင်းတွင် ကောင်းကင်မှ နှင်ထုတ်ခံခဲ့ရကာ ရှိုင်ယာတွင်း အားလုံး၏ ခေါင်းဆောင်နှင့် ပုံစံအဖြစ် သတ်မှတ်ခံရသည်။ [9] အိဗ်လီးစ် သည် ရှိုင်တွန် ဖြစ်သော်လည်း ရှိုင်ယာတွင်း အားလုံးသည် အိဗ်လီးစ် မဟုတ်ပေ။ ဤဘာသာရေး အဆင့်ဆင့်ဖွဲ့စည်းပုံက အိဗ်လီးစ် သည် လူသားမျိုးနွယ်အပေါ် မူလစစ်ပွဲကို စတင်ခဲ့သော်လည်း ဂျင်န်အားလုံးသည် အခြေခံအားဖြင့် ဆိုးသွမ်းခြင်းမရှိကြောင်း ထင်ရှားစေသည်၊ အကြောင်းမှာ အချို့သော ဂျင်န်များသည် ယုံကြည်သူများဖြစ်ပြီး အစ္စလာမ်ကို လက်ခံကြသောကြောင့်ဖြစ်သည်။
အပိုင်း (၃) စွမ်းရည်များ၊ ကန့်သတ်ချက်များနှင့် လူသားလောကနှင့် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံခြင်း
က. အာရုံခံနိုင်စွမ်း မညီမျှခြင်းနှင့် ထိခိုက်လွယ်မှု
ဂျင်န် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံမှု၏ အဓိကအချက်မှာ ၎င်းတို့၏မျိုးစိတ်နှင့် ကျွန်ုပ်တို့၏မျိုးစိတ်အကြား နက်နဲသော အာရုံခံနိုင်စွမ်း မညီမျှမှုဖြစ်သည်။ ကုရ်အာန်တွင် “အမှန်စင်စစ်၊ သူနှင့် သူ၏အမျိုးအနွယ်တို့သည် သင်တို့ကို မမြင်နိုင်သော နေရာမှ မြင်နေကြသည်။” ဟု ဖော်ပြထားသည်။ [2] ဂျင်န်တို့၏ ဤမွေးရာပါ စွမ်းရည်သည် ၎င်းတို့၏ လျှို့ဝှက်သော လွှမ်းမိုးမှုနှင့် ပူးကပ်နိုင်စွမ်း၏ အခြေခံဖြစ်သည်။ [2]
ဤတစ်ဖက်သတ် မြင်နိုင်စွမ်းသည် လူသားများသည် သတိမပြုမိဘဲ စောင့်ကြည့်ခံရခြင်းနှင့် အနှောင့်အယှက်ပေးခံရခြင်းတို့အတွက် အမြဲတမ်း အလားအလာရှိနေကြောင်း ဆိုလိုသည်။ ရလဒ်အနေဖြင့် ဝိညာဉ်ရေးဆိုင်ရာ ဘေးကင်းရေးသည် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ကာကွယ်မှုများအပေါ်တွင်သာမက မမြင်ရသော ဘုရားသခင်၏ အမိန့်တော်များ (ဂိုင်ဘ် ကာကွယ်မှု၏ ဒိဋ္ဌိ) တွင် အမြစ်တွယ်နေသော ကာကွယ်မှုအတိုင်းအတာများအပေါ်တွင်ပါ အဓိက မှီခိုနေရမည်ဖြစ်သည်။
ခ. အသိပညာ၏ ကန့်သတ်ချက်များ- ဂိုင်ဘ် (Ghayb) ကို ဖယ်ထုတ်ခြင်း
ဂျင်န်များအပေါ် ချမှတ်ထားသော အရေးကြီးသော ဘာသာရေးဆိုင်ရာ ကန့်သတ်ချက်မှာ ၎င်းတို့၏ အသိပညာနှင့် သက်ဆိုင်သည်။ ဂျင်န်များသည် အနာဂတ် သို့မဟုတ် လျှို့ဝှက်/ occult ကို သိရှိခြင်းနှင့်ပတ်သက်၍ လူသားများထက် အခြေခံအားဖြင့် မည်သည့် ကွဲပြားသော အနေအထားကိုမျှ ရယူထားခြင်းမရှိပေ။ [3] မမြင်ရသောအရာ ('အာလင်မ် အလ်-ဂိုင်ဘ်-'Alim al-Ghayb) ကို လုံးဝသိရှိခြင်းသည် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ် တစ်ဦးတည်းသာ ပိုင်ဆိုင်သည်။ [10] အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်သည် ဤအသိပညာ၏ အစိတ်အပိုင်းများကို သူ၏ ရွေးချယ်ထားသော တမန်တော်များ (ပရောဖက်များ) အား ၎င်းတို့၏ ပရောဖက်ပြုမှု၏ သက်သေအဖြစ် ထုတ်ဖော်ပြသသော်လည်း အခြားသူများအား မည်သည့်အခါမျှ ထုတ်ဖော်ပြသခြင်းမရှိပေ။ [10]
ဂျင်န်တို့၏ ဤအသိပညာဆိုင်ရာ ကန့်သတ်ချက်သည် နက္ခတ်ဗေဒင်ဆရာများ သို့မဟုတ် ဟောကိန်းထုတ်သူများကို တိုင်ပင်ဆွေးနွေးခြင်းကို တင်းတင်းကျပ်ကျပ် တားမြစ်ရခြင်း၏ အဆုံးစွန်သော ဘာသာရေးဆိုင်ရာ အကြောင်းပြချက်အဖြစ် ဆောင်ရွက်သည်။ ဂျင်န်များတွင် ဂိုင်ဘ် တစ်ခုလုံးကို ကိုယ်တိုင်ဝင်ရောက်ခွင့်ရှိပါက ၎င်းတို့ကို တိုင်ပင်ဆွေးနွေးခြင်းသည် ကိုယ်ကျင့်တရားအရ ရှုပ်ထွေးနိုင်သော်လည်း ဖြစ်နိုင်သည်။ သို့သော် ဂျင်န်များသည် ၎င်းတို့၏ အသိပညာတွင် ကန့်သတ်ခံထားရသောကြောင့် ဂျင်န်နှင့် တိုင်ပင်ဆွေးနွေးခြင်းမှတစ်ဆင့် အနာဂတ်၏ ပကတိအသိပညာကို ရရှိသည်ဟူသော လူသား၏ မည်သည့်ပြောဆိုချက်မဆို လှည့်ဖြားမှုအပေါ် အခြေခံ၍ သို့မဟုတ် အကန့်အသတ်ရှိသော၊ ကွဲပြားသော အချက်အလက်များမှ ဆင်းသက်လာသောကြောင့် မွေးရာပါ မှားယွင်းရမည်ဖြစ်သည်။ ထို့ကြောင့် ကြားခံလူများ (ဟောကိန်းထုတ်သူများ) မှတစ်ဆင့် ဂျင်န်များထံမှ အချက်အလက်များကို ရှာဖွေခြင်းသည် မယုံကြည်နိုင်ရုံသာမက။ ၎င်းသည် မမြင်ရသောအရာကို သိရှိခြင်း၏ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်၏ သီးသန့်ဂုဏ်ပုဒ်ကို ဖန်ဆင်းခံသတ္တဝါတစ်ဦးအား မှားယွင်းစွာ ပုံအပ်ခြင်းဖြစ်သောကြောင့် မယုံကြည်ခြင်း (ကူဖ်ရ်-Kufr) ၏ နက်နဲသော လုပ်ရပ်တစ်ခုဖြစ်ပြီး သောင်ဟီးဒ် (Tawḥīd) ဒိဋ္ဌိကို တိုက်ရိုက်ချိုးဖောက်ခြင်းဖြစ်သည်။ [11]
ဂ. ဂျင်န်တို့၏ နေထိုင်ရာများနှင့် အိမ်တွင်း အနှောင့်အယှက်ပေးခြင်း
ဂျင်န်များသည် လူသားပတ်ဝန်းကျင်တွင် တက်ကြွစွာ ပါဝင်ကြသည်။ ၎င်းတို့သည် လူသူကင်းမဲ့သော နေရာများတွင် မကြာခဏ နေထိုင်ကြသော်လည်း လူ့အိမ်များတွင်လည်း နေထိုင်ကြသည်။ [12] လူသားနေအိမ်များအတွင်းရှိ သီးခြားနေရာများသည် ဂျင်န်တို့အတွက် ဘုံနေထိုင်ရာများအဖြစ် အစဉ်အလာအရ မှတ်သားထားပြီး အထူးသဖြင့် ရေချိုးခန်းများ၊ အခန်းထောင့်များနှင့် စုပ်ခွက်များဖြစ်သည်။ [13]
၎င်းတို့၏ တည်ရှိမှုနှင့် အနှောင့်အယှက်ပေးနိုင်စွမ်းတို့ကြောင့် ဆွန္နဟ် (Sunnah) သည် ကြိုတင်ကာကွယ်သည့်၊ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ကာကွယ်မှုအတွက် သီးခြားညွှန်ကြားချက်များကို ပေးပါသည်။ ညဘက်တွင် ဂျင်န်များသည် “ထိုအချိန်တွင် ပျံ့နှံ့သွားပြီး အရာများကို လုယူသွားသည်” ဟု ဟဒီးဆ် (Hadiths) များက အတည်ပြုသည်။ [7] ဤအိမ်တွင်းလှုပ်ရှားမှုကို လျှော့ချရန်အတွက် တမန်တော် (ငြိမ်းချမ်းပါစေ) သည် မွတ်စလင်မ်များအား ကြိုတင်ကာကွယ်မှုအဆင့်များ လုပ်ဆောင်ရန် အမိန့်ပေးခဲ့သည်- အသုံးအဆောင်များကို ဖုံးအုပ်ခြင်း၊ ရေအိတ်များကို ချည်နှောင်ခြင်း၊ တံခါးများပိတ်ခြင်းနှင့် နေဝင်ပြီးနောက် ကလေးများကို အနီးတွင် ထားရှိခြင်း။ အိပ်ရာဝင်သည့်အခါ ကြွက်တစ်ကောင်သည် ဖယောင်းတိုင်မီးစာကို ဆွဲယူခြင်းကဲ့သို့သော ဆိုးသွမ်းမှုကို တားဆီးရန် မီးများကို ပိတ်သင့်သည်။ [7] ထို့အပြင်၊ အဝတ်အစားများ မချွတ်မီ ဘိစ်မစ်လ္လာဟ် (အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်၏ နာမတော်ဖြင့်) ရွတ်ဆိုခြင်းသည် ဂျင်န်များအား ကြည့်ရှုခြင်း သို့မဟုတ် အန္တရာယ်ဖြစ်စေခြင်းမှ တားဆီးရန် ညွှန်ကြားထားသည်။ [13] ဤပြည့်စုံသော ဗျူဟာသည် ဝိညာဉ်ရေးရာ လိုက်နာမှုနှင့် လက်တွေ့ကျသော ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ လုပ်ဆောင်ချက်များကို ပေါင်းစပ်ထားပြီး ပြည်တွင်း ဂျင်န်လှုပ်ရှားမှုများအတွက် လိုအပ်သော နယ်နိမိတ်ကို ထူထောင်ထားသည်။
အပိုင်း (၄) ဒုက္ခပေးခြင်းဆိုင်ရာ ဥပဒေ- ဆစ်ဟ်ရ် (Sihr)၊ ပူးကပ်ခြင်းနှင့် ဂျင်န်များနှင့် ဆက်ဆံခြင်းဆိုင်ရာ စည်းမျဉ်းများ
က. ဆစ်ဟ်ရ် (Black Magic) ၏ သဘာဝနှင့် စည်းမျဉ်း
ဂျင်န်၏ ဒုက္ခပေးခြင်းသည် မကြာခဏဆိုသလို ဆစ်ဟ်ရ် (အနက်ရောင်မှော် သို့မဟုတ် စုန်းပညာ) မှတစ်ဆင့် ဖြစ်ပွားသည်။ ဆစ်ဟ်ရ် သည် လူသားကျင့်သုံးသူနှင့် ဆိုးသွမ်းသော ဂျင်န် (ရှိုင်ယာတွင်း) အကြား ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုနှင့် အရင်းခံ ဆက်စပ်နေသည်။ [14]
အစ္စလာမ်မစ် ဥပဒေ (ဖစ်ကဟ်-Fiqh) သည် ဆစ်ဟ်ရ် ကို အလွန်ပြင်းထန်စွာ ဆက်ဆံသည်။ ကုရ်အာန်တွင် စုန်းပညာကို သင်ကြားခြင်း သို့မဟုတ် ကျင့်သုံးခြင်းသည် မယုံကြည်ခြင်းဖြစ်သည်ဟု ဖော်ပြသော ကျမ်းပိုဒ်များ ပါရှိသည်။ [15] ပညာရှင်များ၏ သဘောတူညီချက် (အိဂျ်မာ့-Ijma') အရ စုန်းပညာကို ကျင့်သုံးခြင်းသည် မွေးရာပါ တရားမဝင် (ဟရာမ်-Ḥarām) ဖြစ်ပြီး အဓိက အပြစ်အဖြစ် ခွဲခြားထားသည်။ ပြစ်မှု၏ ပြင်းထန်မှုသည် ပါဝင်သော မယုံကြည်မှုအဆင့်ပေါ် မူတည်သည်- အချို့သော စုန်းပညာနည်းလမ်းများသည် ဂျင်န်၏ အကူအညီကို ရယူရန် ပဋိညာဉ်တစ်ခုအဖြစ် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်မှလွဲ၍ အခြားသူအား ပူဇော်ပသခြင်း၊ ဘုရားကိုစော်ကားခြင်း သို့မဟုတ် ယဇ်ပူဇော်ခြင်း လုပ်ရပ်များ လိုအပ်သည်။ ထိုသို့သော လုပ်ရပ်များသည် စုန်းပညာကို လုံးဝ မယုံကြည်ခြင်း (ကူဖ်ရ်) အဖြစ် အမျိုးအစားခွဲခြားသည်။ [15, 16] ရလဒ်အနေဖြင့် ဘာသာရေးပညာရှင်များသည် စုန်းအတတ်ကျင့်သုံးသူများထံ ချဉ်းကပ်ခြင်းကို ပြင်းပြင်းထန်ထန် သတိပေးရန်၊ ဤလုပ်ရပ်သည် လူတစ်ဦးအား ကူဖ်ရ် သို့ ဦးတည်စေပြီး အစ္စလာမ်၏ နယ်ပယ်မှ ထွက်သွားစေနိုင်ကြောင်း ရှင်းပြရန် တာဝန်ပေးထားသည်။ [16]
ခ. အခြေခံ တားမြစ်ချက်- အကူအညီတောင်းခံခြင်းသည် ရှစ်က် (Shirk) ဖြစ်သည်
ဂျင်န်နှင့် ဆက်ဆံခြင်းဆိုင်ရာ အရေးကြီးဆုံးနှင့် အပြည့်အဝဆုံး ဥပဒေရေးရာ စည်းမျဉ်းမှာ ၎င်းတို့၏ အကူအညီကို တောင်းခံခြင်း သို့မဟုတ် ၎င်းတို့ထံ လှည့်ဆိုခြင်းကို တားမြစ်ခြင်းဖြစ်သည်။ အစ္စလာမ်မစ် စည်းမျဉ်းက ဤအလေ့အကျင့်သည် ရှစ်က် (ဝတ်ပြုကိုးကွယ်ရာ၌ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်နှင့် အခြားသူများကို ဖက်စပ်ခြင်း) ဖြစ်ကြောင်း ပြတ်ပြတ်သားသား ဖော်ပြသည်။ [11, 17]
ဤပြင်းထန်သော အမျိုးအစားခွဲခြားမှုသည် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံမှု၏ အရောင်းအဝယ်သဘောသဘာဝအပေါ် အခြေခံသည်။ ဘုရားသခင်၏ ဗျာဒိတ်တော်သည် ဤဆက်ဆံရေးကို "အပြန်အလှန် အကျိုးခံစားခွင့်" တစ်ခုအဖြစ် ဖော်ပြထားပြီး ဂျင်န်သည် လူသား၏ ပူဇော်ပသခြင်း၊ ခိုလှုံရာရှာခြင်း သို့မဟုတ် မှီခိုခြင်းတို့အတွက် လဲလှယ်ခြင်းအားဖြင့် လူသား၏ တောင်းဆိုမှုများကို (ဥပမာ- အချက်အလက်၊ အသေးစားအကူအညီ သို့မဟုတ် ရန်သူအား အန္တရာယ်ပြုခြင်း) ပေးအပ်သည်။ [11] အကျိုးကျေးဇူးများ ပေးအပ်ရန် လွတ်လပ်သော အာဏာရှိသည်ဟု ယုံကြည်ရသော ဖန်ဆင်းခံသတ္တဝါတစ်ဦးထံမှ အကူအညီတောင်းခံခြင်းဖြင့် လူသားသည် သောင်ဟီးဒ် (ဘုရားသခင်၏ အကြွင်းမဲ့ တစ်ဆူတည်းဖြစ်ခြင်း) သဘောတရားကို ချိုးဖောက်ပြီး သဝက္ကူလ် (ဘုရားသခင်အပေါ် မှီခိုခြင်း) ကို စွန့်လွှတ်သည်။
လူတစ်ဦးသည် ဂျင်န်၏ ဝန်ဆောင်မှုများကို ရှာဖွေခြင်းဖြင့် ဤ ရှစ်က် ကို ကျူးလွန်ပါက ယခင်က ကောင်းမြတ်သော လုပ်ရပ်များအားလုံး ပျက်ပြယ်သွားပါသည်။ အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်က “အကယ်၍ သင်သည် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်နှင့်အတူ အခြားသူများကို ဝတ်ပြုကိုးကွယ်မှုတွင် ပူးပေါင်းပါက၊ (ထိုအခါ) သေချာပေါက်၊ သင်၏ လုပ်ရပ်များအားလုံး အချည်းနှီးဖြစ်သွားမည်ဖြစ်ပြီး၊ သင်သည် ဆုံးရှုံးသူများထဲတွင် သေချာပေါက် ပါဝင်လိမ့်မည်။” [11] ထို့အပြင် ထိုကဲ့သို့သော ကျင့်သုံးသူသည် ဤအလေ့အကျင့်တွင် ပါဝင်နေစဉ် သေဆုံးပါက၊ ဈာပန ဆုတောင်းခြင်း အပါအဝင် ပုံမှန် အစ္စလာမ်မစ် ဈာပနထုံးတမ်းစဉ်လာများကို မပြုလုပ်ရဘဲ၊ ရုပ်အလောင်းကို မွတ်စလင်မ် သင်္ချိုင်းတွင် မမြှုပ်နှံရပေ။ [11] ဤတင်းကျပ်သော စည်းမျဉ်းသည် ဂျင်န်များအား အပေါ်ယံအားဖြင့် အန္တရာယ်မရှိဟု ထင်ရသော တောင်းဆိုမှုများကိုပင် ရှောင်ရှားရန် တောင်းဆိုသည်၊ အကြောင်းမှာ အရင်းခံ အရောင်းအဝယ်ဖွဲ့စည်းပုံသည် ယုံကြည်သူ၏ ဝိညာဉ်ရေးရာ သမာဓိကို အခြေခံအားဖြင့် စိန်ခေါ်သောကြောင့်ဖြစ်သည်။
အပိုင်း (၅) လက်တွေ့ကျသော ဖစ်ကဟ် စည်းမျဉ်းများ- လုပ်ဆောင်ရန်နှင့် မလုပ်ဆောင်ရန်များ (FAQ ပုံစံ)
အောက်ပါတို့သည် ဂျင်န်များနှင့် ဆက်ဆံခြင်းနှင့် ဆက်စပ်သောအလေ့အကျင့်များဆိုင်ရာ ကုရ်အာန်နှင့် ဆွန္နဟ်မှ ဆင်းသက်လာသော အရေးကြီးသော ဥပဒေရေးရာ စည်းမျဉ်းများကို အကျဉ်းချုပ်ဖော်ပြသည်။
က. မလုပ်ဆောင်ရန်များ- တားမြစ်ထားသော အလေ့အကျင့်များနှင့် လုပ်ဆောင်ချက်များ (ရှစ်က် ကို ရှောင်ရှားခြင်း)
FAQ 1- ဂျင်န်ကို အသုံးပြုသူတစ်ဦးထံမှ အကြံဉာဏ် သို့မဟုတ် ကုသမှုကို ရယူရန် ခွင့်ပြုပါသလား။
ဆုံးဖြတ်ချက်။ တင်းကြပ်စွာ တားမြစ်ထားသည် (ဟရာမ်)။ [11] ထိုသို့သော ပုဂ္ဂိုလ်များသည် ကုသမှု သို့မဟုတ် လိုအပ်ချက်များ ပြည့်မီရန်အတွက် ၎င်းတို့နှင့်အတူ ဂျင်န်ရှိသည်ဟု တောင်းဆိုသူများသည် ဟောကိန်းထုတ်သူများနှင့် နက္ခတ်ဗေဒင်ဆရာများအဖြစ် ခွဲခြားသတ်မှတ်သည်။ [11] ၎င်းတို့အား တားမြစ်ခြင်းသည် ပြင်းထန်သည်- “မည်သူမဆို ဟောကိန်းထုတ်သူထံ သွား၍ အကြောင်းအရာတစ်ခုခုကို မေးပါက၊ ၎င်း၏ ဆုတောင်းချက်များကို ရက်လေးဆယ်ကြာ လက်ခံမည်မဟုတ်ပါ။” [11] ပိုမိုပြင်းထန်သည်မှာ၊ မည်သူမဆို ဟောကိန်းထုတ်သူထံ သွား၍ သူပြောသည့်အရာကို ယုံကြည်ပါက "မိုဟာမက်ထံ ထုတ်ဖော်ခဲ့သည့်အရာကို မယုံကြည်သူ" (ငြိမ်းချမ်းပါစေ) ဖြစ်သည်။ [11]
FAQ 2- ဂျင်န်တစ်ဦးအား လောကီအကျိုးစီးပွား သို့မဟုတ် ဝန်ဆောင်မှုတစ်ခုအတွက် တောင်းဆိုခြင်းကို ရှစ်က် အဖြစ် သတ်မှတ်ပါသလား။
ဆုံးဖြတ်ချက်။ ဟုတ်ပါသည်။ ဂျင်န်များထံမှ အကူအညီ၊ ကာကွယ်မှု သို့မဟုတ် မျက်နှာသာပေးမှု တစ်မျိုးမျိုးကို တောင်းခံခြင်းသည် ရှစ်က် အဖြစ် သတ်မှတ်သည်။ [11] ၎င်းတွင် အခြားလူတစ်ဦးကို အန္တရာယ်ပြုရန် အကူအညီတောင်းခံခြင်း သို့မဟုတ် လူတစ်ဦး၏ မကောင်းမှုမှ ကာကွယ်ရန် တောင်းခံခြင်းတို့ ပါဝင်သည်။ အကြောင်းပြချက်မှာ ထိုသို့သော မှီခိုအားထားမှုသည် ဂျင်န်များတွင် အကူအညီပေးရန် လွတ်လပ်သော အာဏာရှိသည်ဟု ဆိုလိုပြီး၊ ဝိညာဉ်ရေးရာ အခွင့်အရေးနှင့် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်မှ လှည့်ဖျားခြင်း လုပ်ရပ်ဖြစ်သည့် တားမြစ်ထားသော အပြန်အလှန်ဆက်ဆံရေးကို တည်ထောင်ခြင်းဖြစ်သည်။ [11, 17]
FAQ 3- မည်သည့်လုပ်ဆောင်ချက်များသည် လူတစ်ဦးကို စာတန်၏ လွှမ်းမိုးမှုအပေါ် ထိခိုက်လွယ်စေသနည်း။
အဖြေ။ မဖြစ်မနေ လုပ်ဆောင်ရမည့် တာဝန်များ၊ အထူးသဖြင့် နေ့စဉ် ဆုတောင်းခြင်း ငါးကြိမ်ကို လျစ်လျူရှုခြင်းသည် လူတစ်ဦးကို ထိခိုက်လွယ်စေသည်။ [2] ဝိညာဉ်ရေးရာ ထုံးတမ်းစဉ်လာအရ ဆွလာတုလ်-ဖဂျရ် (မိုးသောက်ယဥ် ဆုတောင်းခြင်း) နှင့် ကီယမ်မုလ်-လိုင်လ် (ညဥ့်နက် နိုးကြားခြင်း) ကို လိုက်နာရန် ပျက်ကွက်ခြင်းသည် စာတန်အား လူကို “လွှမ်းမိုးချုပ်ကိုင်” ခွင့်ပြုကြောင်း မီးမောင်းထိုးပြသည်။ [18] ထိုသို့သော ဝိညာဉ်ရေးရာ ပေါ့ဆမှု၏ နက်နဲသော လက္ခဏာမှာ စာတန်သည် “လူ၏ နားတွင် သေးပေါက်ခဲ့သည်” ဟူသော ဖော်ပြချက်ဖြစ်သည်။ [18] ကုရ်အာန်နှင့် ဆွန္နဟ်၏ သွန်သင်ချက်များကို အဆက်မပြတ် လိုက်နာခြင်းသည် ဘေးကင်းရန်အတွက် သတ်မှတ်ထားသော လမ်းဖြစ်သည်။ [2]
ခ. လုပ်ဆောင်ရန်များ- ကာကွယ်ခြင်းနှင့် ကုသခြင်းအတွက် ဆွန္နဟ် နည်းလမ်းများ (ရူကီယာ-Ruqyah)
FAQ 4- ဂျင်န်နှင့် ဆစ်ဟ်ရ် မှ ကာကွယ်ရန် အကောင်းဆုံး နေ့စဉ်လုပ်ငန်းဆောင်တာများကား အဘယ်နည်း။
အဖြေ။ ကာကွယ်ခြင်းကို ဝိညာဉ်ရေးရာနှင့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ စည်းကမ်းမှတစ်ဆင့် ရရှိသည်။ အရေးအကြီးဆုံး အစိတ်အပိုင်းမှာ နေ့စဉ် ဆုတောင်းခြင်း ငါးကြိမ်ကို အဆက်မပြတ် စောင့်ထိန်းခြင်းဖြစ်သည်။ [2, 18] နံနက်ခင်းနှင့် ညနေခင်း အဇ်ကာရ် (မှတ်မိခြင်း) ကို ရွတ်ဆိုခြင်းသည် မကောင်းသော မျက်စိ၊ မှော်နှင့် ဂျင်န်တို့၏ ဒုက္ခပေးခြင်းမှ မိမိကိုယ်ကို ကာကွယ်ရန် အကောင်းဆုံး နည်းလမ်းဖြစ်ပြီး ၎င်းတို့ကို ကုသပြီးနောက်၌ပင် မစွန့်လွှတ်သင့်ပေ။ [19]
ဂျင်န်များ တက်ကြွနေသည့် ညဘက်တွင် ဆွန္နဟ်မှ အမိန့်ပေးထားသော ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ကာကွယ်မှုများသည် အရေးကြီးသည်။ ၎င်းတွင် အောက်ပါတို့ ပါဝင်သည်-
အသုံးအဆောင်များကို ဖုံးအုပ်ခြင်း။
ရေအိတ်များကို ချည်နှောင်ခြင်း။
တံခါးများပိတ်ခြင်း။
မီးများ ပိတ်ထားခြင်း။ [7]
အဝတ်အစား မချွတ်မီ ဘိစ်မစ်လ္လာဟ် ရွတ်ဆိုခြင်း။ [13]
ဤဗျူဟာသည် ဝိညာဉ်ရေးရာ လိုက်နာမှု (ဆုတောင်းခြင်း၊ အဇ်ကာရ်) ကို မဖြစ်မနေ လုပ်ဆောင်ရမည့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ သတိရှိမှု (တံခါးပိတ်ခြင်း၊ အသုံးအဆောင်များ ဖုံးအုပ်ခြင်း) နှင့် ချိတ်ဆက်ပေးကာ ဘက်ပေါင်းစုံမှ ကာကွယ်မှုကို ပေးသည်။
FAQ 5- ရူကီယာ (ဝိညာဉ်ရေးရာ ကုသခြင်း) ၏ စစ်မှန်သော နည်းလမ်းကား အဘယ်နည်း။
ရူကီယာ သည် ဘုရားသခင်ကို အမှတ်ရခြင်း (ဇစ်ကရ်-dhikr) နှင့် ကုရ်အာန်ကို ရွတ်ဆိုခြင်းအပေါ် လုံးလုံးလျားလျား အာရုံစိုက်ကာ ဝိညာဉ်ရေးရာနှင့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ရောဂါဝေဒနာများမှ ကုသခြင်းကို ရှာဖွေရန် တရားဝင် အစ္စလာမ်မစ် နည်းလမ်းဖြစ်သည်။ [14] ကုရ်အာန်တစ်ခုလုံးကို ကုသခြင်းနှင့် ကရုဏာ၏ အရင်းအမြစ်အဖြစ် သတ်မှတ်သည်။ [20]
အဓိက ကျမ်းပိုဒ်များနှင့် နည်းလမ်း- ရူကီယာ အတွက် အပြင်းထန်ဆုံး သီးခြားကျမ်းပိုဒ်များမှာ ဆူရာဟ် အလ်-ဖာတိဟဟ်၊ အာယတ် အလ်-ကုရ်စီး (၂:၂၅၅) နှင့် မုအဝ်ဝစ်ဇတ် (နောက်ဆုံး အခန်းသုံးခန်း- ဆူရာဟ် အလ်-အိခ်လာဆ်၊ အလ်-ဖလက္က၊ နှင့် အလ်-နာဆ်) တို့ဖြစ်သည်။ [19, 20]
ညစဉ် ကာကွယ်မှုအတွက် ပရောဖက်ပြု နည်းလမ်းတွင် [20]-
လက်နှစ်ဖက်စလုံးကို အတူတကွ ပေါင်းစည်းခြင်း။
၎င်းတို့ထဲသို့ မှုတ်သွင်းခြင်း။
မုအဝ်ဝစ်ဇတ် (အလ်-အိခ်လာဆ်၊ အလ်-ဖလက္က၊ အလ်-နာဆ်) ကို ရွတ်ဆိုခြင်း။
ဦးခေါင်း၊ မျက်နှာနှင့် ခန္ဓာကိုယ်၏ ရှေ့ဘက်တို့ဖြင့် စတင်ကာ တတ်နိုင်သမျှ ခန္ဓာကိုယ်ပေါ်တွင် လက်ကို သုတ်သင်ခြင်း။
ဤလုပ်ငန်းစဉ်ကို သုံးကြိမ် ထပ်ခါတလဲလဲ ပြုလုပ်သည်။ [20]
လူတစ်ဦးသည် နာကျင်မှုကို ခံစားရပါက နာကျင်သည့်နေရာတွင် ၎င်းတို့၏ ညာလက်ကို ထားရှိပြီး ကုရ်အာန်ကျမ်းပိုဒ်များ သို့မဟုတ် စစ်မှန်သော ပန်ကြားချက်များကို ရွတ်ဆိုသင့်သည်။ [20]
မှုတ်သွင်းခြင်း (နဖ်သ်-Nafth) အစိတ်အပိုင်း- ရူကီယာ ၏ အဓိက ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ အစိတ်အပိုင်းမှာ ရွတ်ဆိုပြီးနောက် ပေါ့ပါးသော တံတွေးဖြင့် မှုတ်သွင်းခြင်းဖြစ်သည်။ ၎င်းကို မှော်ဆရာများ အသုံးပြုသော ဖျက်ဆီးတတ်သော “အဖုအထုံးများတွင် မှုတ်သွင်းခြင်း” ကို ဝိညာဉ်ရေးရာ တန်ပြန်တိုင်းတာမှုအဖြစ် နားလည်ထားသည်။ မှော်ဆရာများသည် ၎င်းတို့၏ ဆိုးရွားသော ရည်ရွယ်ချက်ကို တံတွေးနှင့် ရောနှောကာ အဖုအထုံးများပေါ်သို့ မှုတ်သွင်းခြင်းဖြင့် သားကောင်များကို ထိခိုက်စေသော်လည်း သန့်စင်သော ဝိညာဉ်သည် တန်ခိုးအာနုဘော်ရှင်၏ အစွမ်းထက်သော စကားလုံးများကို မှုတ်သွင်းခြင်းဖြင့် ဤအရာကို တန်ပြန်သည်၊ ၎င်းသည် ဆိုးရွားသော လွှမ်းမိုးမှုကို ထိခိုက်စေပြီး ဖျက်ဆီးပစ်သည်။ [19]
FAQ 6- ရူကီယာကို ရေ သို့မဟုတ် ဆီ အသုံးပြု၍ လုပ်ဆောင်နိုင်ပါသလား။
အဖြေ။ ဟုတ်ပါသည်။ ကုရ်အာန်ကျမ်းပိုဒ်များနှင့် စစ်မှန်သော ပန်ကြားချက်များကို ရေ သို့မဟုတ် ဆီပေါ်တွင် ရွတ်ဆိုခြင်းသည် တည်ထောင်ထားသော နည်းလမ်းဖြစ်သည်။ [20] လူနာသည် ရေအချို့ကို သောက်နိုင်ပြီး ကျန်ရှိသော ရေကို ခန္ဓာကိုယ်ပေါ်သို့ လောင်းချသင့်သည်။ ၎င်းကို ယေဘူယျအားဖြင့် ရူကီယာ ရေချိုးခြင်း အဖြစ် ရည်ညွှန်းသည်။ [19, 20] ရေပေါ်တွင် ရွတ်ဆိုနေစဉ် ရွတ်ဆိုသူသည် ၎င်းတို့၏ ပါးစပ်ကို ရေနှင့် နီးကပ်စွာ ထားရှိပြီး ၎င်းထဲသို့ အသက်ရှူသွင်းကာ ၎င်းပေါ်သို့ အကြိမ်ကြိမ် မှုတ်သွင်းသင့်သည်။ [19]
FAQ 7- ရူကီယာ ကုသမှုကို မည်မျှကြာအောင် ဆက်လက်လုပ်ဆောင်ရမည်နည်း။
အဖြေ။ ရူကီယာ သည် အာရုံစိုက် ကတိကဝတ်ပြုရန် လိုအပ်သည်။ ဒုက္ခရောက်နေသူသည် နေ့စဉ် နာရီပေါင်းများစွာ ရူကီယာ ကို နားထောင်သင့်သည် သို့မဟုတ် ရွတ်ဆိုသင့်ပြီး အခြားလုပ်ဆောင်မှုများကို ရပ်တန့်ကာ ကုသရေးလုပ်ငန်းစဉ်ကို အာရုံစိုက်ရန် စံပြဖြစ်သည်။ [19] ဒုက္ခပေးခြင်း၏ ပြင်းထန်မှု (ဖျားနာခြင်း၊ မှော်ပညာ သို့မဟုတ် မကောင်းသော မျက်စိ) ပေါ် မူတည်၍ ကုသမှုသည် ရက်ပေါင်းများစွာ သို့မဟုတ် သိသိသာသာ ပိုကြာနိုင်သည်။ ရောဂါလက္ခဏာများ မသက်သာမချင်း နေ့စဉ် ရူကီယာ ရေချိုးခြင်းကို ဆက်လက်လုပ်ဆောင်သင့်သည်။ [19]
FAQ 8- ဒုက္ခရောက်နေသူက ကုသမှုကို ငြင်းဆန်ပါက မည်သို့လုပ်ဆောင်ရမည်နည်း။
အဖြေ။ ရူကီယာ ကို ရွတ်ဆိုရန် သို့မဟုတ် နားထောင်ရန် ငြင်းဆန်ခြင်းကို ရှိုင်တွန် သည် ကုသမှုကို တက်ကြွစွာ အဟန့်အတားဖြစ်စေသည်ဟု မကြာခဏဆိုသလို အနက်ဖွင့်သည်။ [19] ထိုသို့သောကိစ္စများတွင် ထိုသူကို ကုသမှုခံယူရန် တွန်းအားပေးသင့်သည်။ ဒုက္ခရောက်နေသူသည် မတတ်နိုင်ပါက သို့မဟုတ် ဆက်လက်ခက်ခဲနေပါက အခြားသူတစ်ဦးသည် ကျမ်းပိုဒ်များကို ရွတ်ဆိုကာ ရေနှင့် ဆီပေါ်သို့ မှုတ်သွင်းနိုင်ပြီး ယင်းတို့ကို ဒုက္ခရောက်နေသူအား သောက်ရန်နှင့် ပြင်ပအသုံးပြုရန်အတွက် ပေးဆောင်နိုင်သည်။ [19]
FAQ 9- ရူကီယာကို နှစ်သက်သဖြင့် သမားရိုးကျ ဆေးပညာကို စွန့်လွှတ်သင့်ပါသလား။
အဖြေ။ မဟုတ်ပါ။ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ဖျားနာမှုများကို ဝိညာဉ်ရေးရာ မူလအစရှိသည်ဟု သံသယရှိလျှင်ပင် ရူကီယာ နှင့်အတူ ဆေးဘက်ဆိုင်ရာအရ ကုသရမည်ဖြစ်သည်။ [19] ထို့အပြင် ကျန်းမာရေးနှင့်ညီညွတ်သော၊ တရားဝင် (ဟလာလ်-Ḥalāl) နေထိုင်မှုပုံစံကို လက်ခံကျင့်သုံးခြင်း၊ အာဟာရပြည့်ဝသော အစားအစာများ စားသုံးခြင်းနှင့် အိစ်သိဂ်ဖါရ် (ခွင့်လွှတ်ခြင်းကို ရှာဖွေခြင်း) ပြုလုပ်ခြင်းတို့သည် မရှိမဖြစ်လိုအပ်သည်၊ အကြောင်းမှာ အပြစ်သည် ဘုရားသခင်၏ အကူအညီကို အဟန့်အတားဖြစ်စေနိုင်သောကြောင့်ဖြစ်သည်။ [19]
အောက်ပါဇယားသည် ဂျင်န်နှင့် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံခြင်းဆိုင်ရာ အရေးကြီးသော ဥပဒေရေးရာများကို အကျဉ်းချုပ်ဖော်ပြသည်။
ဇယား (၂): ဂျင်န်နှင့် အပြန်အလှန်ဆက်ဆံခြင်းဆိုင်ရာ ဥပဒေရေးရာ စည်းမျဉ်းများ (လုပ်ဆောင်ရန်နှင့် မလုပ်ဆောင်ရန်များ)
လုပ်ဆောင်ချက်/အလေ့အကျင့်
ဆုံးဖြတ်ချက် (ဖစ်ကဟ်)
အကြောင်းပြချက်/ဘာသာရေးဆိုင်ရာ အခြေခံ
ဂျင်န်ထံမှ အကူအညီ/မျက်နှာသာပေးမှု တောင်းခံခြင်း
တားမြစ်ထားသည် (ဟရာမ် / ရှစ်က် အက္ကဘာရ်)
အပြန်အလှန် အကျိုးခံစားခွင့်/ဖန်ဆင်းခံသတ္တဝါများကို ပူဇော်ပသခြင်း၊ သောင်ဟီးဒ် (ဘုရားသခင်၏ တစ်ဆူတည်းဖြစ်ခြင်း) နှင့် ဆန့်ကျင်ခြင်း။
ဟောကိန်းထုတ်သူများကို တိုင်ပင်ခြင်း
တားမြစ်ထားသည် (ယုံကြည်ပါက ကူဖ်ရ်)
ဂိုင်ဘ် ကို သိရှိခြင်းကို ဖန်ဆင်းခံသတ္တဝါတစ်ဦးအား မှားယွင်းစွာ ပုံအပ်ခြင်း၊ ပရောဖက်ပြု ဗျာဒိတ်တော်ကို မယုံကြည်ခြင်း။
ဆစ်ဟ်ရ် (မှော်ပညာ) ကို ကျင့်သုံးခြင်း
အဓိက အပြစ်၊ ဖြစ်နိုင်သော ကူဖ်ရ်
ရှိုင်ယာတွင်း နှင့် စာချုပ်ချုပ်ဆို၍ ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ခြင်း ပါဝင်ပြီး မကြာခဏဆိုသလို မယုံကြည်ခြင်း လုပ်ရပ်များ လိုအပ်သည်။
ဆွန္နဟ် ရူကီယာ ကို လုပ်ဆောင်ခြင်း
အားပေးသည် (ဆွန္နဟ် / မဖြစ်မနေ နည်းလမ်း)
အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်၏ စကားတော်များ (ကုရ်အာန်) မှတစ်ဆင့်သာ ခိုလှုံရာနှင့် ကုသခြင်းကို ရှာဖွေခြင်း။
ညဘက် တံခါးပိတ်ခြင်း/အသုံးအဆောင်များ ဖုံးအုပ်ခြင်း
အကြံပြုသည် (ဆွန္နဟ်)
မှောင်မိုက်သော နာရီများအတွင်း တက်ကြွသော ဂျင်န်များကို ဆန့်ကျင်သည့် ကြိုတင်ကာကွယ်သည့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ကာကွယ်မှု။
နေ့စဉ် ဆုတောင်းခြင်း/အဇ်ကာရ် ကို ထိန်းသိမ်းခြင်း
မဖြစ်မနေ/အလွန်အမင်း အကြံပြုသည်
ဝိညာဉ်ရေးရာ ခံတပ်၊ တာဝန်များကို လျစ်လျူရှုခြင်းသည် စာတန်၏ လွှမ်းမိုးချုပ်ကိုင်မှုကို ခွင့်ပြုသည်။

အပိုင်း (၆) နိဂုံး- သဝက္ကူလ် (အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်အပေါ် မှီခိုခြင်း) ကို အလေးထားခြင်း
ဂျင်န်၏ ပြည့်စုံသော ဘာသာရေးနှင့် ဥပဒေရေးရာ ခွဲခြမ်းစိတ်ဖြာချက်သည် ၎င်းတို့၏ တည်ရှိမှုသည် မမြင်ရသော အစိတ်အပိုင်းဖြစ်သော်လည်း ဘုရားသခင်၏ ဥပဒေဖြင့် အုပ်ချုပ်သော အလွန်ဖွဲ့စည်းထားသော လက်တွေ့အခြေအနေတစ်ခုဖြစ်ကြောင်း ထင်ရှားစေသည်။ ဂျင်န်နှင့်ပတ်သက်သော အသေးစိတ် စည်းမျဉ်းများ—အထူးသဖြင့် ၎င်းတို့၏ အကူအညီ သို့မဟုတ် ၎င်းတို့၏ လူသားကြားခံများ၏ အကူအညီကို တောင်းခံခြင်းအား လုံးဝတားမြစ်ခြင်း—သည် အစ္စလာမ်၏ အဓိကနိယာမဖြစ်သော သောင်ဟီးဒ် (တစ်ဆူတည်းသော ဘုရားဝါဒ) ကို ကာကွယ်ရန်အတွက် ဆောင်ရွက်သည်။
ဂျင်န်၏ အန္တရာယ်၊ ဆစ်ဟ်ရ် နှင့် ပူးကပ်ခြင်းတို့ကို ဆန့်ကျင်သည့် သင့်လျော်သော ခုခံကာကွယ်မှုသည် သဝက္ကူလ် (အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်အပေါ် မှီခိုခြင်း) တွင် လုံးလုံးလျားလျား အမြစ်တွယ်နေသည်။ ပရောဖက်ပြု သွန်သင်ချက်သည် ဤဗဟိုအခြေခံမူကို အတည်ပြုသည်- ဖန်ဆင်းခံတစ်ခုလုံးသည် လူတစ်ဦးအား အကျိုးပြုရန် သို့မဟုတ် အန္တရာယ်ပြုရန် စုဝေးလာပါက ၎င်းတို့သည် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်က ကြိုတင်သတ်မှတ်ထားပြီးသားအရာကိုသာ အောင်မြင်နိုင်သည်။ [19] ထို့ကြောင့် ဘေးကင်းရေးနှင့် ကုသခြင်းလမ်းကြောင်းသည် အစ္စလာမ်၏ တိုင်ငါးပါးကို လိုက်နာခြင်း၊ နေ့စဉ် အဇ်ကာရ် ကို ကြိုးစားလုပ်ဆောင်ခြင်းနှင့် ရူကီယာ ကို အသုံးပြုခြင်းတို့ဖြစ်ပြီး၊ ၎င်းတို့အားလုံးသည် ဖန်ဆင်းရှင်အပေါ်တွင်သာ မှီခိုအားထားမှုကို လမ်းညွှန်ပေးသည်။ ဤအလေ့အကျင့်များသည် လက်တွေ့ကျသော ခုခံကာကွယ်မှုကို ပေးရုံသာမက စွမ်းအား၊ အသိပညာနှင့် ကာကွယ်မှုတို့သည် အလ္လာဟ်အရှင်မြတ်ထံတွင်သာ သီးသန့်တည်ရှိသည်ဟူသော အခြေခံယုံကြည်ချက်ကို အားဖြည့်ပေးသည်။

No comments:

Post a Comment

Who Are They? American Muslims and the Nation's 250-Year Identity Test

ပြည်ထောင်စုဆီသို့ နှစ် ၂၅၀ ခရီး ၂၀၂၆ ခုနှစ်တွင် ကျရောက်မည့် Semiquincentennial (၂၅၀ နှစ်မြောက် နှစ်ပတ်လည်နေ့) အတွက် နိုင်ငံက ပြင...